انواع پلاتر ها و مزایا معایبشان
نوشته شده توسط : موسوی

پلاتر دقیقاً مانند چاپگر است اما به ندرت در چاپ و فتوکپی یافت می شود. چرا پلاترها همانند چاپگر معمولی هستند؟ زیرا اگر به عملکردها و نحوه کار آن نگاه کنید، کاملاً شبیه دستگاه چاپگر است که از داده های ورودی تصاویر یا متن را چاپ می کند.در این مقاله با انواع پلاترها و تفاوتهای عمده بین پلاترهای مسطح و پلاتر درام آشنا شوید.

تعریف پلاتر

 Plotter یک چاپگر گرافیکی است که از قلم و جوهر برای ترسیم یک تصویر یا الگو استفاده می کند. پلاتر همچنین اولین خروجی سخت افزاری است که توانایی چاپ تصاویر بزرگ مانند تصاویر مهندسی معماری با کیفیت HD را دارد. می توانید بگویید که پلاتر دستگاهی است که به صورت خودکار نمودار یا تصویری را بر اساس داده های وارد شده رسم می کند.

پلاتر چیست؟

آیا علاقه دارید بدانید پلاترها و نحوه کار آنها چیست؟ پلاتر دستگاه خروجی است که برای تولید تصاویر گرافیکی با کیفیت بالا در تنوع رنگ استفاده می شود. از پلاترها برای ایجاد و تولید نقشه ها ، نقشه های معماری و نمودارها نیز استفاده می شود.
یک پلاتر کار خود را با کشیدن خطوط روی کاغذ با استفاده از قلم های نصب شده در بازوی مکانیکی انجام می دهد. علاوه بر این ، به دلیل اندازه بزرگتر از چاپگرها ، پلاتر همچنین قابلیت چاپ در مقیاس بزرگ است.

موارد استفاده از پلاتر

پلاتر دقیقاً مانند چاپگر است. اما تفاوت در این است که برای چاپ تصاویر بزرگ و عریض به اندازه عکس مهندسی معماری ، تصاویر بکشید. کاغذ مورد استفاده در پلاترها نیز بزرگتر از کاغذهای معمولی مورد استفاده در چاپگر است.

  • از پلاتر معمولاً برای ایجاد نقشه برداری ، نقشه های معماری یا تصاویر سه بعدی که برای چاپگر بسیار بزرگتر هستند و همچنین گرافیک یا تصاویر با کیفیت و رنگ بالا تولید می شود.
  • با پیشرفت کیفیت چاپگر ، استفاده از پلاتر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. می توان گفت فقط یک نسخه بزرگ از چاپگرهای فعلی مانند چاپگرهای جوهر افشان است.
  • امروزه از پلاترها در نقشه های فنی و همچنین برنامه های CAD استفاده می شود. به دلیل توانایی آن در تولید نتایج در اندازه های بزرگ کاغذ با حفظ وضوح بالا.

پلاتر ها چگونه کار میکنند؟

پلاتر دقیقاً مانند چاپگر کار می کند. تفاوت عمده در اندازه خروجی است که بسیار گسترده تر از کاغذ چاپگر است که می تواند اندازه کامل طرح اولیه برای یک ساختمان معماری - مهندسی را پوشش دهد.
پلاتر نوعی چاپگر منحصر به فرد است که به روشی طراحی می شود تا خروجی کامپیوتر را به صورت تصاویر یا گرافیک تولید کند. هنگامی که ما یک پلاتر را به سیستم رایانه متصل می کنیم ، به طور معمول می توان اشکال مختلفی از تصاویر را نشان داد.

در واقع ، یک پلاتر از هد با چندین قلم رنگی تشکیل شده است که به طور مداوم بر روی کاغذ طراحی در حال حرکت هستند تا یک تصویر از قبل طراحی شده را که به عنوان ورودی روی سیستم رایانه وارد می شود ، چاپ کند. به طور کلی ، ابزار پلاتر به دو قسمت تقسیم می شود: Plumter Drum و Plotter Tabletop -  Flatbed

درام پلاتر

درام پلاتر از یک درام یا سیلندر استفاده می کند. قلم های طراحی روی درام ثابت هستند. با چرخیدن درام ، قلم های طراحی به چپ و راست حرکت می کنند. این حرکت تصویر مورد نظر را ترسیم می کند.
بعلاوه ، سود یک پلاتر درام این است که طول طرح تقریبا بی نهایت است. به منظور ترسیم تصاویر بسیار طولانی ، می توان از رول کاغذ استفاده کرد. عرض تصویر بر اساس عرض درام تعیین میشود.

درام مسطح

پلاتر مسطح نیز نوع مهمی از پلاتر است که برای ایجاد یا ترسیم تصاویر چند رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. این قلم ها را برای ترسیم تصاویر نگه می دارد.نرم افزار به قلم های  طراحی دستور می دهد تا روی کاغذ بیایند. سپس قلم برای طراحی و ایجاد تصاویر روی کاغذ حرکت می کند. بیشتر پلاترهای تخت یک یا چند قلم را با انواع رنگ ها و عرض های متنوع در خود جای داده اند.

انواع پلاترها

  •  پلاتر قلمی
  • پلاتر حرارتی
  • پلاتر جوهری
  • پلاتر الکتریکی

 پلاتر قلمی

پلاتر قلم با انواع مختلفی از قلم ها یا چند قلم از جمله خودکارهای رنگی استفاده می کند. پلاتر قلم در اصل برای چاپ روی کاغذ یا چاپ در پلاستیک شفاف استفاده می شود.

پلاتر حرارتی

پلاتر حرارتی متداولترین پلاتر در زمینه های مختلف است. این پلاتر از یک پین استفاده می کند چاپگر حرارتی برای گرم کردن پین مفید است.سپس پین دوباره روی محیطی قرار می گیرد که در معرض گرما قرار دارد و به عنوان خروجی تصویر تولید می کند.

 پلاتر جوهری

یکی از انواع پلاترها پلاتر جوهری (InkJet) محبوب ترین نوع پلاتر است که دانه های جوهر را مستقیماً به سطح هر چیزی که چاپ می کنید فشار می دهد. این پلاترها به طور معمول در سه تا چهار پالت رنگی چاپ می شوند. سه رنگ مورد استفاده جوهر افشان شامل فیروزه ای ، سرخابی و زرد است. این رنگ ها همچنین می توانند مخلوط شوند و سایه های تیره تری مانند سیاه ایجاد کنند.

یک پلاتر جوهر افشان دارای مزایای بی نظیر زیادی است زیرا مقرون به صرفه و همه کاره است. علاوه بر این پلاترهای جوهر افشان همیشه متناسب با هر فرد یا شرکتی و نیازهای مختلف آنها است.

تفاوت عمده بین پلاتبر Flatbed و Drum Plotter به شرح زیر است:

درام پلاتر
پلاتر مسطح
این دستگاه برای کشیدن تصاویر با ابعاد نامحدود استفاده میشود. پلاترهای مسطح برای کشیدن تصاویر به اندازه محدود استفاده می شود.

پلاتر درام برای کشیدن تصاویر از درام یا سیلندر استفاده می کند.

 

پلاتر مسطح از یک سطح جدول مانند برای ترسیم تصاویر استفاده می کند.
این پلاتر از بیش از یک قلم با چند رنگ استفاده میکند. پلاترهای مسطح از یک یا چند قلم نازگ با چند رنگ متفاوت استفاده میکند.
قلم های دستگاه روی درام نصب شده است. بازوی مکانیکی برای نگهداری قلم ها استفاده میشود.
حرکت قلم ها به حرکت درام یا سیلندر بستگی دارد. در پلاترهای مسطح حرکت قلم ها به دستورالعمل نرم افزار بستگی دارد.
درام پلاتر ها از پلاتر های مسطح گران تر هستند. پلاتر مسطح از پلاتر درام مقرون به صرفه تر است.

منبع: تهران نارانوین





:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: